Uniforma železničáře a železničářky

V padesátých letech byla nahrazena uniforma z roku 1922, která však již doznala mnoho změn před válkou. Nový vzor vycházel ze skutečností Sovětských železnic. Byly zavedeny čepice podle armádního vzoru a později obdobné čepice i pro uniformy žen. Jako doplněk sloužily tvrdé nárameníky s úpravou hodností podle Sovětské armády (bílé nárameníky s podélnými pruhy a hvězdičkami nebo s našitými bílými látkovými pruhy pro nižší hodnosti na modrém nára-meníku). Doplňky byly zlaté a stříbrné, později výhradně zlaté — okřídlené kolo na čepici s novým státním znakem dole. Na obrázku C můžete vidět tvar knoflíčků a hvězdiček. Na výrobu těchto doplňků se dodnes používá plech, knoflíčky však mohou být i z plastické hmoty. Hodnostní označení se později změnilo a bylo přemístěno na obě strany límce. Límce byly rozevřené, takže vynikla košile s tmavomodrou kravatou. Postupem doby se uniforma ještě dále měnila, měla modernější střih. Byl zaveden látkový znak s okřídleným kolem, který se všíval na levou stranu hrudi, změnil se počet knoflíků atd. V poslední době na všech železničních uniformách na světě se projevuje snaha o co nejmenší odlišení od moderního civilního obleku. Setrváýá se pouze u moderního ztvárnění železničního odznaků. Často se nepřikládá důležitost čepicím, hodnostnímu označení u průvodčího apod.