Motorové lokomotivy řady TEP 75


V prvních letech zavádění motorových lokomotiv u SŽD se vycházelo ze zkušeností některých zahraničních provozovatelů železnic. V současné době se však v SSSR postupuje podle vlastních osvědčených konstrukčních pravidel s přihlédnutím k provozní hospodárnosti, tj. s využitím osvědčených konstrukcí naftových motorů, převodů výkonů a nezanedbává se ani hospodárná údržba lokomotiv. Jedním ze zvolených naftových motorů je typ D 45 s válci vrtání 230 mm a se zdvihem pístů 300 mm. Např. lokomotivy řady TEP 75 (T = těplovoz, E = elek-tričeskaja peredača, P = passažšrskij) mají motor s 20 válci, který dává výkon na hřídeli 3 300 kW. Dále se výkon mění v elektrický, takže proud z generátoru poháněl trakční motory hnacích dvojkolí. Přitom motor pohání nejen generátor proud ale současně i generátor pro vytápění vlaku Lokomotivy mají průměr hnacích koj 1 050 mm, tyristorové řízení, hmotnost 132 t a největší rychlost 160 km/h. SŽD s nimi počítají pro provoz na nové sibiřské dráze BAM, kde panují mrazy až —50 °C.



Comments