Motorové lokomotivy řady SP 45


Dnes mají PKP v provozu motorové lokomotivy vlastní konstrukce, ale protože motorizace pokračovala pomalu, zakoupily stroje také z Rumunska, SSSR a Itálie. Ještě předtím však lokomotivka Henrik Cegielski v Poznani vyrobila sérii lokomotiv Co'Co' řady SP45, které měly elektrický přenos výkonu. Tvar lokomotiv dokumentoval snahu o modernizaci pomocí nákupu licencí a prvků v zahraničí, což ušetřilo náklady na vlastní vývoj, ovšem vysoké licenční poplatky nakonec lokomotivy značně prodražily. Proto byly tyto stroje postupně nahrazeny nákupem zavedených typů ze socialistických států, především ve výkonových třídách kolem 1 500 kW. Technické údaje: dva třínápravové otočné podvozky nesly skříň se strojovnou a oběma čelními kabinami strojvedoucího. Naftový motor FIAT, vodou chlazený, o výkonu 1 250 kW. Průměr hnacích kol 1 100 mm, hmotnost 102 t délka přes nárazníky 18,99 m. Maximální rychlost 120 kmh. Označení SP znamená: S = silnik (motor), P = pasažerski (osobní lokomotiva).



Comments