Doplňky uniforem z let 1890 až 1910


K uniformě patřily i doplňky, např. odznaky příslušné železniční správy. Tehdy totiž netvořily železnice ve státě jediný podnik. Trvalo dlouho, nežli všechny tratě s technickým zařízením včetně lokomotiv získal stát. Například na počátku sedmdesátých let minulého století byly jenom v Praze tyto dráhy: Společnost státní dráhy (Olomouc—Praha, dnes střed —dnešní Děčín s odbočkou Česká Třebová—Brno—Hrušovany nad Jevišovkou—Vídeň), Rakouská severozápadní dráha (Vídeň—Znojmo—Jihlava—Kolín—Nymburk—Děčín, s odbočkou Lysá nad Labem-Vysočany-Těšnov - již zbourané nádraží na Rohanskem ostrově) Dráha Františka Josefa I. (Praha hlavní nádraží—Tábor—Ceske Budějovice, Tábor-Veselí nad Lužnicí-Vídeň), Česká západní dráha (Praha hlavni nadra-ží-Smíchov—Plzeň-Furt im Wald), Česká severní dráha (Praha hlavni nadra-ži-zbouraná budova na Žižkově-Vítkov-Vysočany-Turnov) a mezi dnešními nádražími existovaly společně vybudované spojky. V roce 1908 stát vykoupil radu velkých soukromých drah. Na obrázku jsou znázorněny doplňky, které patřily nekterym soukromým drahám Na obr. 1, 2 vidíte plechové odznaky na čepice železničářů (2— patřily soukromým drahám). Čepice (3) tvarem připomíná komolý kužel. Zřízenci meh čepice z měkké látky a úředníci zpevněné tvrzeným materiálem. Čepice na obr. 4 patřila strojvedoucím České severní dráhy. Na obr. 5 vidíte zimní cepici a na obr. 6 je nárameník přednosty stanice.



Comments